Op een zeker moment nam het aantal modules en stations naar FREMO:87 voorbeeld in Nederland dermate toe, dat het me belangrijk leek om een splitsing te bouwen. Op die wijze konden de “hoofdlijn” (met stations als Terborg, Loenen, Wapenveld en (later) Hattem) worden gescheiden van de stations aan de lokaallijn/tram (St. Nicolaasga, Lichtenvoorde Dorp, Zandstraat, et cetera).
Het besluit werd snel daarna achterhaald door het plan van Ben om station Hattem te bouwen, maar toch heeft Venhuizen Aansluiting intussen regelmatig zijn belang bewezen, ook in gecombineerde arrangementen met Duitse modules.
Splitsingen op een enkelsporige lijn zijn er in Nederland niet zo veel. Mij schieten spontaan te binnen: Winsum (splitsing van de Marnelijn naar Zoutkamp), Winterswijk Kruising (wat eigenlijk geen splitsing maar meer een kruising met een verbindingsspoor was), Mooie Paal Aansluiting, Glanerbrug naar de spoorlijn naar Losser (sinds 1948), en dan natuurlijk de splitsing ten oosten van Hoorn waar het Venhuizer spoortje aftakte naar Venhuizen en verder naar Bovenkarspel-Groottebroek. Die laatste is het geworden, ook al omdat ik een splitsing met een rechts wissel wilde.
Gelukkig bestond er een sporenplan van deze splitsing, maar foto’s heb ik tot op heden nog niet gevonden. Evenmin een tekening van het seinhuis dat er gestaan moet hebben. Het zal wel een standaard HSM-seinhuis geweest zijn en dat zal binnenkort een keer moeten worden gebouwd om het project af te ronden.
Dank aan Olav voor de bouwen van de modulebakken. Dank aan Cees voor de elektra.