Site Overlay

Winterswijk

De naam van dit schaduwstation heeft niets te maken met het voormalige grensstation dat in het grijze verleden een knooppunt van 5 spoorlijnen en het belangrijkste grensstation tussen Nederland en Duitsland vormde. Toch wordt dit station met zijn splitsing op FREMO bijeenkomsten regelmatig gebruikt als knooppunt van een Duitse en een Nederlandse tak.

De bouw van het station is rond 2010 gestart en is al tijdens heel wat bijeenkomsten ingezet.

Dat komt niet in de laatste plaats door de zeven sporen, de opstelsporen en de splitsing die het station rijk is.

De wissels werden allen zelf gebouwd op gefreesde dwarsliggermatten. De koperen pads bootsen de kleinijzers na en de railstaven werden direct op het koperen gesoldeerd. Voor een schaduwstation een aanvaardbare oplossing. De vrije baan is gemaakt met rails van Tillig (Pilz Elite).

Het station bevat twee inrijseinen en twee uitrijseinen die allen uit zelf ontwikkelde kits werden gebouwd.

Aan de achterzijde van het station is een schuifbühne gemaakt, zodat de locomotieven kunnen omlopen.

In 2023 is gestart met de vervanging van de laatste module door een module met een draaischijf. Omdat we bij FREMO:87 met steeds meer stoomlocomotieven rijden (denk aan het grote aantal Artitec 3700-en in FREMO:87) is zo’n draaischijf dringend nodig.