Idee, ontwerp, bouw en eigenaar van het schaduwstation is Olav.
Erwin Werps heeft onbedoeld de aanzet gegeven tot de bouw van dit schaduwstation.
Hij kwam rond 2010 op het fenomenale idee om binnen FREMO:87 een nieuw project te beginnen en wees Olav aan als bouwer van een schaduwstation. Dit was niet echt serieus bedoeld, maar Olav wilde zelf wel een schaduwstation hebben, maar dan niet uitsluitend geschikt voor FREMO:87, bij andere H0-systemen moest het ook inzetbaar zijn.
Zo is het schaduwstation dan ontstaan, zonder wissels te gebruiken (want die zijn nou eenmaal niet voor alle systemen geschikt), maar door Schiebebühne’s in te zetten.
Het schaduwstation is inzetbaar bij:
- FREMO:87
- H0fine
- Overig H0 – uitsluitend RP25
Binnen FREMO:87 wordt als naam meestal Doetinchem gebruikt.
Binnen H0fine wordt meestal Kaldenkirchen gebruikt.
De totale lengte van de module is 5,15 m en bestaat uit 6 segmenten.
De breedte van het geheel is 42 cm. Het kopprofiel is vlak, met bevestigingsgaten voor diverse bestaande genormeerde kopprofielen.
De maximale theoretische treinlengte is 2,00 m.
Het is mogelijk het schaduwstation in verschillende (kortere) lengtes in te zetten.
Er zijn zes/zeven opstelsporen en een Schiebebühne met drie sporen. Bovendien nog een aantal locomotief-opstelsporen en de mogelijkheid locomotieven te draaien.
Aan het eind van de module is een kleine Schiebebühne die dient voor het omlopen van de locomotieven.
De treinen vertrekken vanaf de Schiebebühne van het vertrekspoor en komen aan op de Schiebebühne op het aankomstspoor. Het derde (= middelste) spoor op de Schiebebühne is een reservespoor. Op het eerste segment bevindt zich een inrijsein en een vertreksein.
NB: de Schiebebühne’s hebben geen vergrendeling!