Site Overlay

Treffenbericht: 0/0m Treffen in Lichtenvoorde (NL) – 08-11 Maart 2024

Het is bijna een traditie geworden – tijdens een lang weekend kwamen de spoor 0 en 0m FREMO vrienden voor de derde keer samen in Lichtenvoorde in zaal ‘De Swite’ van de lokale culturele vereniging. De 290 vierkante meter grote voormalige gymzaal wordt normaal gebruikt door lokale schutters om hun schietvaardigheid te trainen. Het gebouw heeft ook een aparte cateringruimte die wordt beheerd door de vereniging, die niet alleen zorgde voor culinaire hoogstandjes tijdens de hele bijeenkomst, maar ook voor een intensieve uitwisseling van ideeën tussen de deelnemers buiten het eigenlijke doel van de bijeenkomst om!

Op vrijdag werd een enkelsporige aftakking aangelegd van het station Groß-Dannenberg (schaduwstation) via het knooppuntstation Wallenfels naar het eindstation Emsbrügge, dat voor het eerst tijdens een bijeenkomst werd gebruikt, met enkele zeer lange trajecten. Twee haltes met opstelsporen maakten verdere overstappen mogelijk. Achter Emsbrügge was een fabriek aangesloten; het sporenplan daarvan vereiste complexe rangeertaken. Voor Wallenfels was er een aftakking naar station Westerwinkel. Hier werden goederenwagons overgeladen tussen het normaalspoor en het smalspoor. De 0m lijn leidde van Westerwinkel naar het eindstation Fehnhusen, waar onder andere een ballastfabriek moest worden bediend.

De voertuigen op het 0-spoor werden bestuurd met bedrade Fredis; het 0m-spoor had een eigen z21 controlecentrum met Roco WLAN-besturingen voor de locomotieven. De digitale bediening verliep in beide systemen probleemloos gedurende de hele bedrijfstijd. Het parallelle gebruik van WiFredis in het 0-spoorsysteem is gepland zodra een software-update van de Uhlenbrock WLAN-adapter, die het WiThrottle-protocol ondersteunt, beschikbaar is.

Na de voltooiing van de bouw en het succesvol testen van het systeem, moet de werking van epoch 3a naar epoch 4 worden uitgevoerd in de operationele dagen. Hiertoe werden de voertuigen achtereenvolgens uitgewisseld tussen de dienstregelingen. Dit kon in principe worden uitgevoerd; alleen in tijdperk 4 waren er niet genoeg voertuigen beschikbaar, zodat dit idee niet volledig kon worden gerealiseerd. Bijzonder positief: de voertuigen waren bijna volledig gepatineerd of verouderd. Door de strakke en veeleisende dienstregeling en de complexe taken moesten alle stations bemand worden door treindienstleiders; centrale treinbesturing werd niet geprobeerd.

Op de eerste dag werd het goederenwagonverkeer op conventionele wijze afgehandeld met wagonkaarten en vrachtbrieven. Op de tweede dag werd een op internet gebaseerd programma gebruikt, de vrachtagent van Case-Hobbies. Dit is een hulpmiddel dat autonoom de goederenstroom tussen de bediende stations organiseert op basis van de beschikbare informatie (bijv. goederenbehoeften, stationsplan, goederenwagonpool) en de samenstelling van de goederentreinen dienovereenkomstig (1) bepaalt. De rangeerder of machinist krijgt een bijbehorend routeblad met alle benodigde informatie. Wagonkaarten en vrachtbrieven zijn dus niet nodig. Het programma vereist echter uitgebreide communicatie met de bedieningspunten, omdat er bijvoorbeeld rekening wordt gehouden met lostijden. Na aanvankelijke problemen is het programma met succes geïmplementeerd. We zullen de tekortkomingen die we tijdens onze test hebben vastgesteld – bijvoorbeeld waar is het opstelspoor in het station of onvoldoende feedback van het bedieningscentrum naar de exploitant van de vrachtagent – verhelpen en de verbeteringen in een volgende test valideren.

De vier dagen in Lichtenvoorde werden niet alleen gekenmerkt door spelen met de dienstregeling, maar ook door een intensieve uitwisseling tussen de 0/0m vrienden en de ontwikkeling van verdere gemeenschappelijke perspectieven. We kijken ernaar uit u weer te zien – uiterlijk op het 35e jubileumevenement van FREMO Nederland begin mei 2025.

Referenties:

(1) Otto O. Kurbjuweit, Rangieren – aber richtig!;VGB Verlagsgruppe Bahn GmbH, Fürstenfeldbruck, 2020. Het gebruik van het cloudgebaseerde programma Frachtagent wordt gedetailleerd beschreven op pagina 92-101.

Ongeladen ketelwagen wacht bij het losstation Witzighausen om te worden opgepikt door de transfer vanuit Emsbrügge (Afbeelding: Jochen Schnitker)

De VT passeert de ballastwerkzaamheden op het smalspoor (Afbeelding: Ulf Haußen)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *