Vanaf vrijdag 8 december 2023 heeft FREMO een vierdaagse H0-Europa bijeenkomst georganiseerd in de zaal van schietvereniging De Swite in Lichtenvoorde. We hebben een Duits arrangement opgebouwd, bestaande uit een hoofdlijn, deels met dubbelspoor, een landelijk gelegen zijlijn en meerdere havenaansluitingen. De hoofdlijn was compleet voorzien van seinen en blokbeveiliging, en gedeeltelijk ook van een treinnummer-doormeldsysteem. De zijlijn werd bedreven in Zugleitbetrieb en was uitgevoerd met sleutelbediende stationsbeveiliging. Verder droeg het gebruik van sluitseinen op de treinen bij aan een veilige treinenloop.
Het arrangement
De hoofdlijn liep van schaduwstation Falkenberg over Walkenried, Ofenerdiek, Kranenburg en Rehbrück naar schaduwstation Onnen. In Kranenburg takte de zijlijn af. Deze liep via Ländleleben en langs het steenslaglaadstation Köppl naar station Pfarrweisach. Walkenried had een aftakking naar de havenemplacementen Roodkade en Trawlerkade met aangekoppelde conservenfabriek. Vanuit Ofenerdiek bestond verbinding naar Billundstrasse en Rheinhafen. Aan de aftakking van Rehbrück is een appendix van landschapmodules neergezet om materieel op te kunnen stellen. Opvallend waren de vele mooi afgewerkte landschapmodules in het arrangement. Het treinverkeer speelde zich af in de overgang van tijdperk 4 naar 5: beginnende rond 1985 schoof de materieelinzet langzaam door naar 1995.
Het goederenvervoer was een uitgekiend spel waarbij de goederenwagens via knooppunten naar hun bestemming werden gebracht
Het arrangement en de dienstregeling zijn door Edgar Snijders ontworpen. Gepland was om op vrijdagochtend tussen 9 en 10 uur alle modules in de zaal te hebben. Dat is gelukt. Vóór die tijd hebben de coördinatoren Louis Michielsen en Louis Verhagen referentiepunten voor de stations op de vloer uitgezet en is Kranenburg opgebouwd als startpunt voor de opbouw. Aan de hand van een strakke planning zijn onder leiding van Louis Verhagen de andere modules neergezet, gekoppeld en afgesteld. Direct aansluitend is DCC opgebouwd onder leiding van Paul van Laar, zijn klok en telefoon geïnstalleerd door Wolfgang Heinen en heeft Louis Verhagen de WIFreds in de lucht gebracht. Enkele aanpassingen die kort voor het treffen in de opzet van de zijlijn waren aangebracht zijn probleemloos meegenomen in de opbouw. Allen die op vrijdagmorgen aanwezig waren hebben aan het installeren en testen hun steentje bijgedragen.
Rond 16 uur stond het materieel op de baan en startte de eerste dienstregeling. Het liep gelijk goed. Onnen en Falkenberg bedienden de nabijgelegen stations met goederentreinen. Kranenburg sorteerde goederentreinen voor en bediende de zijlijn. Ofenerdiek en Walkenried stuurden treinen door naar de havenlijnen. Tussen de schaduwstations liepen enkele hoogwaardige treinen, zoals Eurocities en Interregiotreinen, alsmede doorgaande goederentreinen met wagens voor de nabijgelegen stations. Personentreinen werden ingelegd tussen de verschillende stations. Interessant was ook een railbus combinatie, en in latere dienstregelingen twee gekoppelde treinstellen BR 628, die komend vanuit Falkenberg in Kranenburg werd gesplitst in een deel dat verder reed naar Rehbrück en een deel dat Pfarrweisach bediende. Op de terugweg werden de treindelen weer in Kranenburg samengevoegd.
We hebben acht complete dienstregelingen gereden. Bijzonder was de onderverdeling in een ochtend- en een middagdienst. Daarmee was het inplannen van een pauze makkelijker. Van 10 uur tot 15 uur liep de klok snel vooruit. De benodigde 10 minuten echttijd werden dankbaar gebruikt om hier en daar achterstanden in het rangeerwerk in te lopen. Het was een gemoedelijk treffen, maar op sommige momenten kom je, zoals we dat gewend zijn, tijd tekort. Tegen 19:30 uur echttijd werd de laatste dienstregeling van de dag afgesloten en stond het avondeten klaar, georganiseerd door Paul Hartman en Louis Michielsen. De lunch met de inmiddels befaamde gehaktballen is geregeld door de heren van De Swite. Het gezamenlijke ontbijt voor de mensen die in de hal en in het nabijgelegen vakantiepark hebben overnacht is uit de plaatselijke supermarkt betrokken.
We kijken terug op een leuke bijeenkomst met deelnemers uit Duitsland, België, Engeland en Nederland, die vrijwel zonder technische problemen is verlopen. De vele dagbezoekers zijn redelijk gelijkmatig over de zaterdag en de zondag verdeeld, zodat eenieder kon meedoen en deze dagen alle facultatieve treinen gereden konden worden. De avonden zijn gebruikt voor ontspanning en vrij rijden. Leuk voor velen was de kleurrijke materieelinzet uit begin jaren 1990, de moderne goederenwagens en de inzet van enkele locs van de Deutsche Reichsbahn. Het IJzeren gordijn was immers gevallen, waardoor de wereld voor mensen uit Oost en West groter was geworden.
Dank aan het organisatieteam en aan allen die aan deze bijeenkomst hebben deelgenomen.
Alex Huijskes