Station Loenen ligt aan de spoorlijn Apeldoorn – Dieren, die tegenwoordig als museumlijn wordt geëxploiteerd door de VSM.
Wij hebben geprobeerd Loenen na te bouwen zoals het er in jaren 1930 uitzag.
Loenen is een project van acht FREMO-leden die het station gezamenlijk hebben gefinancierd en gebouwd. Hoewel het station al diverse malen op tentoonstellingen heeft gestaan, is het op detailniveau nog steeds niet volledig afgerond.
Ook hier werden de rails zelf gebouwd met gelaserde dwarsliggermatten en in messing gegoten kleinijzers. De gebouwen werden door één van de groepsleden zelf getekend en gelaserd. Tekeningen uit Het Utrechts Archief waren daarbij wederom onmisbaar.
Het meest bijzonder aan dit station is de beveiliging: de belangrijkste wissels en de seinen worden bediend vanaf een paneeltje dat achter het stationsgebouw is bevestigd op een voormalig tafeltje uit een DE2. In het asbakje worden de sleutels bewaard die je nodig hebt om de vier stopontspoorblokken te openen die de lossporen blokkeren. Zodra de stopontspoorblokken zijn verwijderd, komt een tweede sleutel vrij die het mogelijk maakt om de corresponderende wissels om te zetten. Na afronding van de rangeerwerkzaamheden wordt het wissel in de basisstand terug gebracht, de sleutel uitgenomen, het stopontspoorblok weer op de spoorstaaf gelegd en de sleutel verwijderd. Nu is gegarandeerd dat de betreffende spoor weer in de oorspronkelijke toestand ligt en kan de sleutel worden terug gegeven aan de treindienstleider. Pas nu kan hij de seinen aan die zijde van het station weer in de stand veilig zetten.
Het klinkt een beetje ingewikkeld, maar het voegt absoluut een spelelement toe en het risico op ongevallen neemt aanmerkelijk af.