De firma Schelling en Zoon was een houtwaren fabriek, waar voornamelijk stoelen en ander meubilair werden geproduceerd. Het bedrijf bestaat al jaren niet meer, en de aansluiting en de diverse gebouwen zijn al lang verleden tijd. Een zoektocht in het archief van Doetinchem (de aansluiting lag zo’n 500 meter buiten het station van Doetinchem) leverde precies één vermelding op: “Over de stoelenfabriek van Schelling is weinig bekend. De gebouwen zijn verdwenen.”.
Ondanks het gebrek aan informatie heb ik toch voor deze aansluiting gekozen, het leent zich tenslotte prima voor het FREMO-bedrijf en is binnen afzienbare tijd te bouwen.
Modulebouw op de FREMO manier
De module is gebouwd uit 12 mm berken multiplex. Ik heb gebruikt gemaakt van gelaserde eindprofielen (profiel E96). Zelf krijg je de profielen nooit zo precies uitgezaagd, en voor tien euro per set ga ik niet de zuinige Hollander uithangen. De module maakt een hoek van iets meer dan 6 graden. De aansluiting lag in de boog richting station Doetinchem, en dat gegeven wilde ik ook de module verwerken.
Voor de basis van het landschap gebruik ik steevast XPS, ook wel bekend onder de naam roofmate of styrodur. Dit isolatiemateriaal laat zich prima bewerken en is licht en sterk. Voor mij geen geklieder met gips of papier-maché.
Beveiliging met sleutels
De aansluiting was beveiligd met een wisselslot en stopontspoorbalk. Dit om te voorkomen dat treinen richting Terborg niet perrongeluk op het losspoor terecht konden komen met alle gevolgen van dien. De stopontspoorbalk op zijn beurt zorgde ervoor dat wagens op het losspoor niet op hoofdspoor konden geraken. Dit soort beveiligingen lenen zich natuurlijk perfect voor het FREMO-bedrijf, en ik heb er dan ook niet lang voor nodig gehad om te besluiten een dergelijke beveiliging toe te passen op de module.
De stopontspoorbalk was de voorloper van het meer bekende stopontspoorblok. Of de stopontspoorbalk begin jaren 40 nog werd ingebouwd door de NS is mij niet bekend. Ik vind het wel goed passen bij deze kneuterige aansluiting. Met behulp van een tekening was de stopontspoorbalk goed na te bouwen.
De loods
Zoals reeds vermeld heb ik nauwelijks informatie kunnen achterhalen van de firma Schelling en Zoon. Er zijn voor zover ik weet geen foto’s beschikbaar van de oude loods. De loods, gebaseerd op een vervallen stalling bij mij in de buurt, is aan één kant geheel open en is gebouwd op een betonnen fundering. Op de fundering staat een stalen frame met daartussen baksteen muren. Het dak is van asbest golfplaten. Asbest is vervelend spul, maar in model hebben we daar geen last van en het is best fraai om na te bouwen. De loods is voornamelijk gebouwd uit styreen plaat en profielen van Evergreen.
Het dak is gemaakt van aluminium.
Het landschap
Het maken van het landschap is toch wel een van mijn favoriete bezigheden binnen de hobby. Die passie is zo ontspoort dat ik nu al weer vijf jaar scenery producten uit breng onder de naam Lars op ’t Hof Scenery. Dat dit wel wat nadelig is voor de voorgang van eigen projecten laat zich makkelijk raden.
Bij het maken van een landschap is het belangrijk goed naar de werkelijkheid te kijken. Een eenvoudige berm of verlaten terrein waar gras en onkruid langzaam aan de overhand krijgen wordt door mij grondig bestudeerd. Wat groeit waar en waarom.
De bomen op mijn modules zijn allemaal zelf gebouwd. Ik gebruik diverse methoden. In de natuur groeien de bomen tenslotte ook niet allemaal op dezelfde manier.
Tot slot
De module heeft in 2011 z’n vuurdoop prima doorstaan en draagt 12 jaar later nog steeds z’n steentje bij tijdens FREMO-bijeenkomsten. Het ‘spel’ met de sleutels maakt het rangeerwerk extra leuk en kan ik van harte aanbevelen, ook op een vaste baan thuis.