Site Overlay

Toelichting Treffen Lichtenvoorde 12-15 april 2024

FREMO:87 bijeenkomst 12-15 april 2024 in Lichtenvoorde

Dienstorder 2024-01

Betreffende de exploitatie van de lijnen

Winterswijk – Doetinchem (Geocode 230)

Hattem – Lichtenvoorde-Groenlo (Geocode 251)

Winterswijk – Hemer (Geocode 252)

Beschrijving der lijnen

Geocode 230: Winterswijk – Terborg – Spooraansluiting Nahuis – Wapenveld – Hattem -Stopplaats Daarle – Loenen – Spooraansluiting Schelling – Spooraansluiting Brandstoffenhandel Kerkhoff – Doetinchem

Geocode 251: Hattem – Lichtenvoorde Dorp – St. Nicolaasga – Lichtenvoorde-Groenlo

Geocode 252: Winterswijk – Haltestelle Brandlecht – Hemer

  1. Baanvakinstructies

Geocode 230:

Aankondigingen en afmeldingen van treinen worden tussen alle stations telefonisch gegeven. Van het doen van deze veiligheidsberichten wordt ordentelijk boek gehouden.

Alle stations beschikken over in- en uitrijseinen.

De stopplaats Daarle is niet bezet. De stopplaats Twekkelo is onlangs gesloten voor personenverkeer. De wachterswoning kan nog gebruikt worden voor een koffiepauze bij bediening van Spooraansluiting Schelling.

De aansluitwissels naar Kerkhoff, Schelling en Nahuis zijn middels een sleutel vergrendeld, die bij de respectievelijke treindienstleiders Doetinchem, Loenen en Terborg berust.

In Kerkhoff, Schelling en Nahuis is een telefoontoestel aanwezig voor het doen van treinaankondigingen en afmeldingen.

Geocode 251/252:

Baanvakbeveiliging

Om het tram/lokaallijnverkeer veilig te laten verlopen wordt gebruik gemaakt van tokens en één telefoontoestel.
In Lichtenvoorde Dorp is een telefoontoestel aanwezig, van waaruit men contact kan opnemen met de treindienstleider Hattem.

De volgende tokens zijn in omloop:

#1 Ltg=Sng,
#2 Sng=Ltd, en
#3 Ltd=Htm

De startopstelling van de tokens
Token #1 op Ltg
Token #2 op Sng
Token #3 op Ltd

De tokens worden met een aparte constructie op het desbetreffende station/halte beschikbaar gesteld voor plaatsen en afhalen. Dit is een verticale zwarte buis en biedt maximaal 4 ophangplaatsen voor tokens.

Een token geldt voor beide richtingen van het baanvak.

Regel: een token moet in de trein worden genomen zodra het desbetreffende baanvak zal worden bereden en worden teruggeplaatst in de stations/haltes zodra het baanvak is verlaten.

Uitzondering – Constateren maar niet meenemen
Er is één uitzondering op deze regel, indien meer dan één trein in dezelfde richting vertrekt zonder dat er sprake is van een kruisende trein geldt de instructie Constateren maar niet meenemen – het betekent overigens wel dat er altijd sprake moet zijn dat de token bij het betreden van het desbetreffende baanvak aangetroffen wordt, maar niet meegenomen mag worden.

Deze Constateren maar niet meenemen situaties zijn gedocumenteerd als
G10 Htm=Ltd (#3) : dit token is bestemd voor P20
P20 Ltd=Sng (#2) : dit token is bestemd voor G10
G11 Sng+Ltd (
#2) : dit token is bestemd voor P23
P23 Ltd=Htm (
#3) : dit token is bestemd voor G11

De tijdtafel bevat aanwijzingen welke trein als eerste een station mag inrijden. De trein die het eerst het station is binnen gereden, geeft eventuele kruisende of inhalende treinen middels akoestische tekens opdrachten tot binnenrijden.

Geocode 252:

Het treinverkeer tussen Winterswijk en Hemer vindt plaats middels het Zugmeldeverfahren. Aankondigingen en afmeldingen van treinen worden tussen alle stations telefonisch gegeven. Van het doen van deze veiligheidsberichten wordt ordentelijk boek gehouden.

Alle stations beschikken over in- en uitrijseinen.

De Haltestellen Brandlecht is niet bezet. De sleutel voor het wissel te Brandlecht berust bij de treindienstleider Hemer.

  • Exploitatie

De lijn Winterswijk – Doetinchem ligt in een ruraal gebied met een beperkt maar nog steeds regelmatig personenverkeer en een flinke hoeveelheid goederenvervoer, die veroorzaakt wordt door de aanwezige agrarische bedrijven en de breed aanwezige maakindustrie, vooral in de metaalnijverheid en de houtverwerkende industrie. Daarnaast is onlangs aardgas gevonden in Groningen, maar omdat het aardgasnetwerk nog moet worden aangelegd, wordt een substantieel deel van het aankomend goederenvervoer nog steeds gevormd door steenkolen in allerlei varianten voor huisbrand- en industriële toepassingen.

Bijzonderheid is het dagelijkse slag van de zogenaamde Stille Omgang van en naar Amsterdam die vanuit heel Nederland katholieke pelgrims naar de jaarlijkse processie vervoert.

Het personenvervoer wordt zo veel mogelijk volgens een vaste takt gereden, zodat de klanten weten waar zij aan toe zijn. Het zwaartepunt van de personentreinen ligt in de ochtend en de namiddag. In Hattem bestaat een aansluiting tussen het verkeer op de hoofdlijn en de lokaallijn, die goed aansluit zodat een lange wachttijd voor de reizigers wordt voorkomen.

Als extra service voor vakantiegangers rijdt een fietsentreinpaar dat wagens voor Loenen, Hattem, Terborg en Wapenveld meevoert.

Het goederenvervoer is intensief en daardoor is het niet mogelijk goederentreinen vanuit één richting te laten rijden waarmee alle stations kunnen worden bediend. Daarvoor zijn de kruisingslengtes op alle stations niet voldoende lang.

Daarom rijden er verschillende goederentreinen vanuit Winterswijk naar Terborg en Wapenveld en worden Loenen en Hattem vanuit Doetinchem bediend.

In Hattem is een Hippel gestationeerd die Hattem lokaal bedient en het goederenverkeer op de lokaallijn verzorgt.

De volgende buurtgoederentreinen rijden:

  • Winterswijk – Wapenveld met wagens voor Terborg, Nahuis en Wapenveld;
  • Doetinchem – Hattem met wagens voor Hattem en de lokaallijn;
  • Doetinchem – Hattem met wagens voor Loenen, Schelling Hattem en de lokaallijn;

Brandstoffenhandel Kerkhoff wordt bediend vanuit Doetinchem.

Teneinde binnenverkeer mogelijk te maken, worden goederenwagens tussen Winterswijk en Doetinchem met een dagelijks doorgaand goederentreinpaar uitgewisseld.

Wagens voor de lokaallijn gaan in Hattem over op de lokale goederentrein.

Er rijden diverse bloktreinen, waarvan de aard nog moet worden vastgesteld op basis van de fantasie van de deelnemers. Zo wordt al gesproken over een olietrein. Wellicht kunnen we nog nadenken over een koelwagentrein (TEEM), een kolentrein, een buizentrein (aardgas) of dergelijke.

De lokaallijn ligt in een weidegebied met veel intensieve veeteelt, zodat hier veel melk, boter, kaas en vee wordt verzonden. Kunstmest, kolen en minerale olieproducten worden hier regelmatig aangevoerd.

Op de lokaallijn rijdt één goederentreinpaar per dag. In Lichtenvoorde Dorp en St. Nicolaasga kan worden gekruist en ingehaald.

De lijn van Winterswijk naar Hemer voert normaal gesproken verder naar Gelsenkirchen-Bismarck. Door schade aan een brug, is het verkeer tussen Hemer en Dorsten echter afgelopen week gestaakt. Pas nadat de schade aan de brug is gerepareerd kan het verkeer worden hervat. Er is dus sprake van een “eilandbedrijf” tussen Winterswijk en Hemer. Voor het lokale bedrijfsleven in Hemer is dit een flinke strop, want de ruim voorhanden industrie (papier; kleinijzer) en de aanwezige kazerne maken de spoorlijn onmisbaar.

In Hemer is een personentrein voor de rit naar Winterswijk gestationeerd, zodat eventuele reizigers de mogelijkheid hebben via Winterswijk, Doetinchem en Arnhem hun reis binnen de Bondsrepubliek te vervolgen. Daarvan wordt flink gebruik gemaakt, met name in de ochtend en avonduren. Overdag kan gebruik worden gemaakt van een railbus van het type VT98 of VT95 die sowieso dagelijks naar Winterswijk komt, en die nu tijdelijk in Winterswijk is gestationeerd omdat daar een tankplaat aanwezig is.

Onze lijn heeft één bijzonderheid: de “buurlandtrein” tussen Winterswijk en Hemer. Deze voert een tweetal (Duitse) koerswagens afkomstig uit Doetinchem mee naar Winterswijk, waar ze “overstappen” op de getrokken trein tussen Winterswijk en Hemer.

In de ochtend komen de wagens uit Hemer; ’s avonds verkeren ze van vanaf Doetinchem.

Dagelijks rijdt één goederentreinpaar met wagenladingen tussen Winterswijk en Hemer.

Verder rijdt per dag één goederentreinpaar met stukgoed (maximaal 5 wagens) tussen Winterswijk en Hemer.

Twee maal daags rijdt een Übergabe tussen Hemer en Brandlecht.

Materieel

  1. Personenvervoer

De ruggengraat van het personenvervoer op de hoofdlijn wordt gevormd door dieseltreinstellen van het type DE1 en DE2. Het personenverkeer is matig bezet, dus in de tijden tussen de spits bieden die treinen voldoende capaciteit.

In de spits zijn de treinen echter goed bezet, vooral met arbeiders die van Winterswijk via Doetinchem naar Arnhem reizen. Scholieren reizen van Doetinchem naar de middelbare landbouwschool in Winterswijk. Daarom bestaan de treinen in de spits uit getrokken treinen met personenrijtuigen 1e en 2e klas. De tractie wordt bij voorkeur gevormd door locs van het type 2200, eventueel ook van het type 2400. Daarnaast is af en toe nog een stoomlocomotief van het type 3700 voor een personentrein te zien.

Op de lokaallijn wordt het personenverkeer gereden met motorrijtuigen van het type Omc, en als deze uitvallen door DE1s.

Een reizigerstrein (Umbauwagen?), een dieseltreinstel (VT95 of VT98?) en enkele tractievoertuigen (BR86; BR93; V100) zijn nodig voor de dienst tussen Winterswijk en Hemer. Daarnaast twee DB-wagens voor de Buurlandtrein (Büm/Schürzenwagen/Hecht?).

Goederenverkeer

In Winterswijk en Doetinchem zijn locomotieven van het type 2200 en 2400 gestationeerd. Daarnaast zijn nog enkele locs van het type 2000 aanwezig die hier hun genadebrood verdienen. Nog altijd is in deze contreien een rest aan stoomlocomotieven van het type 3700 in de goederendienst actief.

Met dit materieel worden de doorgaande goederentreinen  de buurtgoederentreinen en de konvooien gereden. Voor rangeeractiviteiten kan een beroep worden gedaan op een tweetal Hippels en een Sik.

Op de tram/lokaallijn worden de goederentreinen (afhankelijk van de last) gereden met een Sik of een lok van het type 2400.

DB-locomotieven zijn ook nodig voor het goederenvervoer (BR50; BR56; V80?).

In de buurtgoederentreinen zijn conducteurswagens aanwezig. In de overige treinen rijdt het (eventuele) personeel mee op de lok.

Wat hebben we nodig aan rollend materieel (inclusief reserve)?

  • 2 x 2200 voor de personentreinen;
  • 2 x DE1 en 2 x DE2;
  • 3 x 2400 voor de Bg’s
  • 3700 voor de fietsentrein;
  • 2 x 2400 voor de facultatieve goederentreinen;
  • 2000 voor de Dg;
  • Omc voor de personentreinen op de tram/lokaallijnen;
  • Stam Plan D, inclusief Warme Stoof voor de Stille Omgang;
  • Stam personenwagens (Plan E, Ovaalramers; C6400) voor de klompentreinen op de hoofdlijn;
  • 3 x Dg voor de Bg’s
  • Heel veel goederenwagens!

DB:

– 2 x BR86/93/V100;

– 2 x BR50/BR56/V80

– Umbauwagen;

– VT95/VT98;

– Wagens voor de Buurlandtrein;

– Conducteurswagen;

– Goederenwagens


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *