Op 13 en 14 januari 2024 neemt FREMO deel aan de Nederlandse Modelspoordagen in de Broodfabriek in Rijswijk.
Het Bildfahrplan (tijd-weg diagram) > bekijken
Het opbouwplan
Toelichting op de dienstregeling
Het arrangement heeft alleen een kruisingsmogelijkheid op Loenen (Lnn).
Dat betekent dat:
– Of alleen twee personentreinen elkaar kunnen kruisen.
– of alleen twee goederentreinen elkaar kunnen kruisen.
– Of alleen één personentrein en één goederentrein elkaar kunnen kruisen.
De dienstregeling is zo ontworpen dat al deze drie mogelijkheden voorkomen.
De dienstregeling is zo dat er altijd wel ergens wat de zien is op beide delen van het traject. Als daar niks rijdt dan wordt er wel gerangeerd of omgelopen.
De dienstregeling is erg krap gemaakt. Vaak is het zo dat als de trein op Dtc binnen is er meteen ook weer een trein vertrekt. Dat vraagt veel anticipatie op Dtc.
De ruimte in de dienstregeling zit in dat je “tot het sein” kan rijden (Lnn en Vza).
Op Lichtenvoorde Dorp (Ldp):
– Een trein kan met de locomotief omlopen.
– Een treinstel kan direct keren langs het perron.
– Een trein kan direct na keren weer vertrekken.
– Een trein kan vertrekken nadat er een trein op het andere spoor is binnengekomen.
– Er kunnen wagens op de opstelsporen worden gezet.
– Er kan uitgehaald worden via het extra stukje spoor achter Ldp.
– Er kan op het uithaalspoor ook tijdelijk een lok of DE-1 geparkeerd worden (noodgeval).
– Er kan materieel op het kopspoor van Venhuizen Aansluiting Opstel (Vzao) worden gezet.
Venhuizen Aansluiting komt op twee manieren voor:
– Als “Vza” dit is rechtdoor op Venhuizen Aansluiting.
– Als “Vzao” Venhuizen Aansluiting Opstel, dit is rechtsaf naar het kopspoor:
– Er kan in geval van nood een trein geparkeerd worden.
– De Infratrein en de zandtrein hebben er hun eindbestemming.
De reizigerstreinen hebben bijna regelmatige keertijden om meer mogelijkheden voor goederentreinen te maken.
De Klompentreinen P35XX rijdt ‘s ochtends een slag, tussen de middag en aan het einde van de middag. De middag trein is er alleen maar om variatie in het materieel te maken zodat je niet uren lang met een DE-1 heen en weer rijdt.
De Dieseltreinstellen: ‘s ochtends en aan het einde van de middag rijdt de DE-2 elk twee slagen. Tussen de middag rijdt de DE-2 één slag. Tijdens deze slag kunnen de wielen van de DE-1 schoongemaakt worden. De rest van de slagen wordt met de DE-1 gereden.
De Buurtgoederentrein Bg5737 zet op Loenen alleen de wagengroep voor Loenen en Nahuis af en rijdt dan weer verder naar Lichtenvoorde Dorp. Aldaar verdeelt de lok de wagens over de diverse sporen. De lok bijft overstaan op Lichtenvoorde Dorp (en duwt de Zandtrein nog even naar Vzao en terug).
De losse lok Lz8869 rangeert dan eerst de wagens op Loenen en rangeert daarna de wagens naar Nahuis als Konvooi K15100/K15101 uit (met opsluiting op Nahuis). Na terugkeer op Loenen is er nog 45 minuten om restanten op Loenen te rangeren.
De Infratrein 10265 rijdt naar uiteinde van Venhuizen Aansluiting Opstel. Zij gaan werken aan het doortrekken van het spoor aldaar. De trein rijdt geduwd van Lichtenvoorde Dorp naar Venhuizen Aansluiting Opstel.
Zandtrein
Het zand voor de verlenging van het spoor aan Venhuizen Aansluiting Opstel (Vzao) wordt eerst naar Lichtenvoorde Dorp (Ldp) gebracht met locomotief A.
Locomotief A loopt om en gaat direct als losse lok weer terug. Locomotief B (nog aanwezig op Ldp wegens de Buurtgoederentrein) duwt vervolgens de zandwagens naar Vzao. Lok B blijft aldaar aan de trein hangen.
Retour trekt Lok B de lege zandwagens weer naar Ldp. Lok B blijft op Ldp (niet omlopen) en gaat meteen aan de slag om de wagens op Ldp te verzamelen voor de retour Buurtgoederentrein Bg5738. In de tussentijd komt Lok A komt als losse lok naar Ldp en neemt de lege zandwagens weer mee.
Moeilijkheidsgraden
* Is de makkelijkste trein. Dit zijn treinstellen. Geen koppelingen los of vast maken.
** Is een gemiddelde moeilijkheid. Er wordt alleen in Ldp een lok omgelopen en daar dus gekoppeld. Ter plaatse kan men assisteren bij het (ont-) koppelen.
*** Is een moeilijke trein. Er wordt veel gerangeerd en veel (ont-) koppeld.
Diensten
Voor de afwisseling is gekozen om de diensten doorelkaar te husselen. Daarmee wordt voorkomen dat je de hele tijd met een DE heen en weer aan het rijden. Dit is Nieuw Beijerland goed bevallen.
Statistieken
Op Doetinchem Sbf komen én gaan (samen!) maar liefst 42 treinen. Normaal houden we 23 als maximum aan. Een tweemansbediening is te overwegen.
Van de 42 treinen:
– 6 zijn Klompentrein
– 18 zijn Pt’s met een DE-1 of DE-2. Deze keren direct bij binnenkomst. Hiervoor kan het middenspoor op de rolbrug gebruikt worden.
– 18 zijn diverse goederentreinen:
– 2 Kolentrein
– 2 Buurtgoederentrein
– 6 Losse lok
– 2 Olietrein
– 2 Veetrein
– 2 Infratrein
– 2 Zandtrein
Op Lichtenvoorde Dorp komen en gaan (samen!) 40 treinen. Bediening is met één man te doen. Deze kan assisteren bij (ont-) koppelen en het bedienen van Vza/Vzao.