Het leek mij leuk een kleine Nederlandse halte aan een enkelsporige lijn te bouwen, na een zoektocht werd het Daarle aan de lijn Almelo-Mariënberg. Waarom Daarle? Om de heel eenvoudige reden dat de halte mij aansprak en omdat er best wat informatie over te vinden was. Wij als Nederlandse modelspoorders zijn, vind ik, gezegend met het Utrechts Archief want in mijn zoektocht naar het haltegebouwtje kwam ik daar uit. Een situatietekening op schaal had men daar ook dus een tekening maken hoe groot alles moest worden werd eenvoudig. Foto’s vond ik via internet op diverse sites en dus ik kon ook kijken hoe de omgeving er toen uitzag, het perron en allerlei kleine details.
Nu ik de situatieschets had kon ik de grootte van alles bepalen. Ik maakte gebruik van rails van Erwin Werps, de lengte van de bielzenmatten maakte dat één modulebak een lengte kreeg van 92 centimeter, oftewel 4 bielzenmatten op één bak. Voor de bouw van de modulebakken maakte ik gebruik van 12mm berken multiplex, misschien relatief wat zwaar maar zeer zeker stabiel. Aan het begin en het einde van je project dien je altijd te beginnen/eindigen met een standaard-kopprofiel. Hier werd het profiel E96 gebruikt, het “standaard”-profiel wat voor nederlandse modules gebruikt wordt. Nadat de bakken gebouwd waren werd alles in de grondverf gezet en afgelakt met RAL7003 mosgrijs. De rails konden gelegd worden……..
De rails lijmde ik zelf met TESA-lijm, het heeft het voordeel dat je nog wat tijd hebt om eventueel de rails te corrigeren. Vroeger werd in Nederland Maasgrind uit de eigen grinderij in Linne (Limburg) als ballast gebruikt. Om de ballast na te bootsen gebruikte ik rivierzand wat ik uitzeefde. Dit werd “in vorm” gebracht met een kwast waarna het werd verlijmd met voorstrijkmiddel wat je in de bouwmarkt haalt. Tip: voordat de ballast verlijmd wordt is het handig deze vochtig te maken met een mix van water met een beetje mondwater. Dit zorgt ervoor dat de oppervlaktespanning van het voorstrijkmiddel gebroken wordt en het functioneert als een soort van vloeimiddel.
Het landschap werd opgebouwd uit 2 centimeter dik XPS-schuim wat als groot voordeel heeft dat het makkelijk te bewerken en te lijmen is. De sloten die op de modules te zien zijn heb ik uitgefreesd waarna ik de “bodem” zwart schilderde. Daarna kwamen er een paar lagen botenlak overheen om het water te imiteren. De ondergrond van de weilanden, bermen en dergelijke schilderde ik eerst bruin om de kleur van het XPS-schuim weg te werken waarna er houtlijm op aangebracht werd om een laag uitgezeefde grond overheen te strooien. Hierna was het de beurt om de elektrostaat ter hand te nemen en een basislaag wintergras van Heki aan te brengen. Daarna “bouwde” ik het landschap steeds verder op met verschillende soorten gras. Hierbij kijken naar de werkelijkheid is een must, waar groeit wel, minder of zelfs geen gras.
Uitdaging was het haltegebouwtje want die vind je niet in de winkel. Gelukkig had ik een tekening….. en Fremo! Een Fremo-lid die handig is met computer-tekenprogramma’s tekende het gebouwtje op de computer uit en liet zijn lasermachine een tijdje werken, resultaat was een prachtig custom-made bouwpakketje van maar liefst 40 onderdelen. Verder bouwde ik de omheining na van 1 millimeter rond messing wat ik op maat knipte en zwart schilderde. Als heiningdraad gebruikte ik heel dunne lycra-draad wat in de scheepsmodelbouw weer gebruikt wordt om tuigage na te bootsen. De draad werd aan de palen gelijmd en klaar, de koeien konden ook in de wei.
Inmiddels heeft Daarle al een paar keer naar volle tevredenheid meegedaan op meerdere Fremo-Treffens. Voor mij was het leuk om Daarle te bouwen omdat ik hier heel veel ervaringen kon opdoen wat weer ik in de toekomst kan gebruiken voor modules die nog gebouwd gaan worden.
Jean-Paul Hendriks